الفبای شیعه
 
لوح دل
 
 

كلام امير المؤمنين عليه السّلام در تأييد كتاب سليم‏

:سليم از امام عليه السّلام سؤال مى كند كه من از شما و از سلمان و ابو ذر و مقداد احاديثى شنيده‏ام، ولى در دست مردم احاديثى است كه با گفته‏هاى شما مخالف است. علّت اين مسأله چيست؟

حضرت در جواب سليم مطالب مفصّلى مى‏فرمايند كه خلاصه‏اش چنين است:«آنچه در دست مردم است مخلوطى از حق و باطل و صدق و كذب است. مردم بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دروغ مى‏بندند و بدين وسيله به امامان ضلالت تقرّب مى‏جويند، و بدين گونه احاديثشان با احاديث خاندان رسالت منطبق نمى‏شود. در مقابل، آنچه از دست ما به تو رسيده حقايق دين است و باطلى بدان مخلوط نيست

مجموع اين حديث تأييدى از جانب امير المؤمنين عليه السّلام نسبت به مطالب مدوّن در كتاب سليم است.

كلام امام زين العابدين عليه السّلام در تأييد كتاب سليم‏

امام سجّاد عليه السّلام پس از سه روز كه كتاب سليم بطور كامل نزد آن حضرت قرائت شد و امام عليه السّلام به مطالب آن گوش فرا دادند، فرمودند: «سليم راست گفته است، خدا او را رحمت كند. اينها احاديث ماست كه نزد ما شناخته شده است».(مدارك اين حديث چنين است: 1. در سرآغاز كتاب سليم، ابن اذينه از ابان نقل كرده است. در بحار الانوار: ج 1 ص 76، و ج 23 ص 124، و نيز در اثبات الهداة: ج 1 ص 663 بنقل از كتاب سليم نقل شده است. 2. اختيار معرفة الرجال (رجال كشى): ج 2 ص 321. وسائل الشيعة: ج 18 ص 72 نيز از آن كتاب نقل كرده است. 3. مختصر البصائر: ص 40، وسائل الشيعة: ج 20 ص 12 و بحار الانوار: ج 53 ص 66 نيز از آن كتاب نقل كرده‏اند.)

كلام امام صادق عليه السّلام در تأييد كتاب سليم‏

امام صادق عليه السّلام فرمود: «هر كس از شيعيان و محبّين ما كتاب سليم بن قيس هلالى نزد او نباشد چيزى از امر ولايت ما نزد او نيست، و از مسائل مربوط به ما چيزى نمى‏داند. آن كتاب الفباى شيعه و سرّى از اسرار آل محمّد عليهم السّلام است».)اين حديث در مدارك زير نقل شده است: 1. علّامه مجلسى اين حديث را در نسخه‏اى از كتاب سليم كه در سال 609 استنساخ شده ديده است. كه همان نسخه خطى شماره 30 در فصل دهم اين كتاب است. 2. در نسخه خطى شماره 35 كه از روى نسخه خطى سال 609 نوشته شده اين حديث عينا موجود است. 3. در نسخه خطّى شماره 36 كه آن نيز از روى نسخه سال 609 استنساخ شده موجود است. 4. در آخر نسخه خطّى شيخ حر عاملى كه در سال 1087 نسخه بردارى شده اين حديث آمده است، كه همان نسخه خطى شماره 1 در فصل دهم اين كتاب است. 5. در نسخه‏هاى خطى شماره 15، 19، 32، 37، 38 و 42 از نسخه‏هاى كتاب سليم نيز اين حديث عينا موجود است.)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 269
بازدید ماه : 511
بازدید کل : 25214
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 42
تعداد آنلاین : 1